هرسال در اردیبهشت‌ماه بخش کوچکی از طبیعت روحبخش بهار در محیط نمایشگاهی در معرض دید دوستداران گل و گیاه قرار می‌گیرد.

نمایشگاه

امسال نيز براي چهاردهمين بار در محل بوستان گفتگو، واقع در بزرگراه چمران، نمايشگاه گل و گياه بهاره برگزار شده كه درآن بيش از 300توليدكننده داخلي و 30توليد‌كننده خارجي گل شركت دارند و با عرضه محصولات خود و خلق مناظري زيبا بازديد‌كنندگان اين نمايشگاه را براي ساعاتي به آرامش و طراوت بهاري مهمان مي‌كنند. در مراسم افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه تهران، علي محمد مختاري مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبزشهرداري تهران، با اشاره به اينكه در آستانه فصل بهار در 40بوستان شهر جشنواره گل‌هاي لاله برگزار شد، گفت: تعداد بوستان‌هاي تهران در اوايل انقلاب اسلامي تنها 75مورد بود اما امروز 2هزار و 171بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي داريم. همچنين وسعت كمربند سبز تهران كه هم‌اكنون 38هزار و 700هكتار است تا پايان برنامه پنج‌ساله دوم شهر تهران به 50هزار هكتار خواهد رسيد.

از نظر مختاري اقليم كشور ايران به‌دليل برخورداري از آب و هوايي متنوع مي‌تواند منبع توليد گل و گياه زينتي باشد و با توجه به درآمد ناشي از صادارت گل وگياه و اشتغال‌زايي در اين حوزه، مي‌توان توسعه صنعت گل و گياه را به‌عنوان فرصتي مهم براي عملي‌كردن رهنمودهاي رهبري در سال اقتصادي مقاومتي قلمداد كرد.

  • ايران توليدكننده1800گونه گل وگياه

معاون خدمات شهري شهردار‌ تهران نيز در افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه تهران با بيان اينكه هر 05 شاخه گل بايد به اندازه يك بشكه نفت براي كشور ما درآمدزايي داشته باشد، گفت: تنها كشوري هستيم كه 1800گونه‌ گل وگياه توليد مي‌كنيم. مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه از 14اقليم شناخته شده در دنيا 12اقليم در كشور ما وجود دارد، گفت: با وجود آب و هواي نيمه‌خشك شهر تهران، فضاي سبز آن زبانزد همه و آبروي پايتخت شده است. ‌

به گفته عبداللهي بيش از 15هزار كارگر از فضاي سبز تهران نگهداري مي‌كنند چرا كه مديريت شهري معتقد است فضاي سبز و گل گياه مي‌تواند به افزايش مشاركت، دوستي، همدلي و همچنين ارتباط عاطفي بين ساكنين اين شهر منجر شود. با اين‌همه معاون شهردار تهران بابت سرانه پايين مصرف گل دركشور در مقايسه با ساير شهرهاي دنيا ابراز تأسف كرد و گفت: سرانه مصرف گل براي هر فرد در كشور 10شاخه است، اين در حالي است كه اين ميزان در كشورهاي ديگر 150شاخه است؛ يعني آنها 15برابر ما مصرف گل و گياه دارند. از طرف ديگر عبداللهي ميزان صادارت گل در دنيا را 25ميليارد دلار اعلام كرد كه در اين ميان سهم ايران تنها 2 درصد اين رقم است. اين نمايشگاه كه از ديروز كار خود را آغاز كرده تا روز جمعه، 42 ارديبهشت، هر روز از ساعت 9تا 21پذيراي علاقه‌مندان به گل و گياه است.

  • تحمل مشقت در حفاظت از فضاي سبز

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران‌ در افتتاحيه نمايشگاه گل و گياه با اشاره به اينكه مديريت شهري تهران با مشقت و سختي فراواني فضاي سبز را نگه مي‌دارد، گفت: سطح آب‌هاي زيرزميني ما از 30به 130متر افت كرده است، اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از آب آشاميدني ما و آبياري فضاي سبز شهري از محل همين چاه‌ها تأمين مي‌شود.

وي در اين مراسم خواستار توسعه فرهنگ استفاده از گل وگياه در كشور شد و گفت: در گذشته همه مردم در باغچه جلوي درخانه‌هايشان درخت وگل مي‌كاشتند و درحفاظت آن اهتمام داشتند، اين فرهنگ بايد حفظ و ترويج شود، بنابراين هم شهرداري بايد در حفظ و توسعه باغات و فضاي سبز تلاش كند و هم مردم در اين راه شهرداري را حمايت و همراهي كنند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين تأكيد كرد: از آنجا كه توليد و صادرات گل مشمول تحريم نيست پس مي‌توانيم درآمد خوبي از اين محل عايد كشور كنيم.

کد خبر 333367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha